Välkommen till Almbacken Trädgårdsdesign. Jag heter Maria Dremo Sundström och är trädgårdsarkitekt. Min blogg handlar om min stora passion, trädgård. Här visar jag bilder från min trädgård och mitt hem, reportage från andra spännande trädgårdar och projekt jag arbetar med.


Arkiv
Maria Dremo Sundström Maria Dremo Sundström

Trädäcket just nu

silverpäron-trädäck.jpg

Idag visar jag några bilder från trädäcket. Det är grönt och frodigt, men krukorna är faktiskt lite tråkiga nu. En anledning till det är att jag har haft slut på gödning en längre tid och med allt vattnande så är de helt enkelt lite svältfödda och orkar inte blomma. 

14-8.jpg

Jag har flyttat om lite och den röda lönnen som knappt syntes bakom palettbladen har fått komma fram i ljuset.

norwichterrier-trädäck.jpg

Lilla älskade Myran på språng.

silverpäron-trädäck-krukor.jpg

Silverpäronet har vuxit rejält också denna sommar. Jag väntar med att klippa till vårvintern då jag vill att det ska skjuta många skott.

silverpäron-trädäck.jpg

Idag har jag klippt gräset för första gången på flera veckor. Snart är gräset alldeles grönt igen. Jippi!

Ha det gott!

Läs mer
Maria Dremo Sundström Maria Dremo Sundström

Glansmiscantus Ferner Osten

Miscanthus-ferner-osten-japansk-lönn-margaretbee.jpg

Nu är det de japanska gräsens tid. I min trädgård är det 'Ferner Osten' som slår ut först. 'Ferner Ostens' vippor blir ca 150 cm höga och är därmed ett lättplacerat gräs. 

miscanthus-ferner-osten.jpg

Jag älskar den mörkt röda fägen...

bodtoppar.jpg

...och gillar att kombinera den med blodtoppar. 

13-3.jpg

Kärleksört 'Matrona' med sina mörka stjälkar är också fin att kombinera med.

kärleksört-matrona.jpg

Idag har det regnat rejält här och man har till slut upphävt grillförbudet i trädgårdar. Det råder dock fortsatt eldningsförbud. Trädgården suger i sig varenda droppe och gräset har redan blivit grönare.

Läs mer
Maria Dremo Sundström Maria Dremo Sundström

Koltrastar och grönt

8-7.jpg

Det lite svalare sommarvädret är riktigt njutbart och regnet som kommer är mer än välkommet. 

12-3.jpg
12.jpg
koltrast-black-bird.jpg

Vår trädgård är full av relativt orädda koltrastar. Det beror antagligen på att de fötts någonstans i trädgården och vant sig vid oss från födseln. Thujahäcken är favoritstället att bygga bo i. Precis intill vår matplats har koltrastparet nu sin 2:a eller 3:e kull. Så härligt att följa dem. Peppar, peppar så har vi i år inga skator som annars brukar vara snabba att plundra bona. 

Ha en skön söndag!

Läs mer
Maria Dremo Sundström Maria Dremo Sundström

Dahlia 'Black Jack'

dahlia-black-jack.jpg

Detta är första året som jag har dahlior. Det har gått ganska bra måste jag säga. De flesta knölarna jag satte tog sig fint och jag kommer definitivt ha dahlior igen. Jag har bara dahliorna i krukor och så kommer jag göra fortsättningsvis också. Nästa år ska jag dock göra lite annorlunda. Det hade varit mycket bra att använda krukor där man kan sätta ett stöd från början. Jag får nu jobba med stöd i efterhand och de funkar inte så bra. Mina dahlior hänger och slänger därför en hel del.

Dahlian på bilden är en riktig favorit. Den heter 'Black Jack' och blommorna är enorma. Den hade definitivt behövt ett bra stöd.

 

Läs mer
Maria Dremo Sundström Maria Dremo Sundström

Varmt och torrt

8-2.jpg

Idag har det varit olidligt varmt med temperaturer över 30 grader. Det har inte gått att vara utomhus överhuvudtaget. Vi stänger alla fönster och dörrar och försöker hålla temperaturen nere inomhus så gott det går. 

I trädgården är det knastertorrt. Jag vattnar nyplanterat och stödvattnar emellanåt i rabatterna. Eftersom vår trädgård i normala fall har ganska fuktig jord är växterna anpassade efter det och behöver därför få sig lite vatten emellanåt. Gräsmattan får klara sig bäst den kan, vilken den också gör. 

8-5.jpg

Jag måste dock erkänna att jag börjar bli trött på det eviga vattnandet. Krukorna måste vattnas varje dag och min kruknäring är slut så de börjar se lite trötta ut. Måste införskaffa lite ny. Om man vill att sommarblommorna och perennerna i krukorna ska hålla sig fina hela sommaren och hösten är det viktigt att fylla på med näring. Speciellt nu när man måste vattna så mycket. Jorden blir snabbt urlakad.

8-4.jpg

Nu ska jag ut och vattna. Ha en skön onsdagkväll! 

Läs mer
Maria Dremo Sundström Maria Dremo Sundström

Bornholmsfikon

fikon-bornholmsfikon.jpg

Att plocka egna fikon ger mig ett lyckorus. Det är verkligen en perfekt sommar för de solälskande fikonen. Vårt träd eller kanske mer buske, är ett sk 'Bornholmsfikon'. Det står i söderläge i trädäcket och har hittills klarat vintrarna galant.

bornholmsfikon-wallakra-stenkarlsfabrik.jpg

Här ligger godingarna i en skål från Wallåkra Stenkärlsfabrik.

bornholmsfikon-fikon.jpg

Ett solvarmt sött fikon tillsammans med en bit ost är ren och skär njutning. Den fina skärbrädan i olivträ köpte jag på Kreta tidigare i sommar.

Läs mer
Maria Dremo Sundström Maria Dremo Sundström

Hortensia 'Limelight'

hydrangeapaniculata-hortensia-limelight.jpg

Det blev en lång blogg-paus under semestern, men nu är jag tillbaka igen vid skrivbordet. Vi har haft fyra veckors 'hemester' med många härliga bad och osannolikt sköna kvällar. Planen var att vi skulle fixa en hel del i hemmet, men det har vädret satt stopp för. Det har helt enkelt varit för varmt. Lite utrensning har vi dock åstadkommit och maken har fixat med några småreparationer. 

Jag älskar hortensia 'Limelight' som blommar snällt och rikligt varje år.  Jag har fyra 'Limelight' i trädgården. En liten som planterades i våras och tre som jag haft i några år nu. Att hortensior älskar vatten är känt och hur vattnet påverkar tillväxten har visat sig extra tydligt i år.

hortensia1-3.jpg
hortensia-limelight-hydrangeapaniculata.jpg

Jag har varit noga med att vattna den Scharlakanseken som vi planterade i höstas. Detta har inneburit att hortensian som står bredvid har fått rikligt med vatten och blivit enormt stor. Blommorna är också gigantiska.

hortensia-limelight-hydrangeapaniculata.jpg

En liten bit ifrån står den här skönheten. Den har fått vatten lite då och då under säsongen. Den blommar fint, men har haft sämre tillväxt och blommorna är betydligt mindre.

hortensia-limelight.jpg

Detta är det äldsta exemplaret av mina 'Limelight' och den som brukar vara störst och ha flest blommor. Den har endast fått vatten två gånger under säsongen och är betydligt mindre än den brukar. Blommorna är också mindre än på de andra buskarna och bladen likaså.

Hortensior klarar sig helt ok med lite vatten, men frodas verkligen vid riklig tillgång. I våras gödslade jag dem med Rhododendrongödsel, något som skuggrönan också uppskattar.

hortensia-limelight.jpg

Ha en riktigt skön torsdag!

 

Läs mer

Hej! Jag heter Maria Dremo Sundström och jag är trädgårdsarkitekt och inpiratör med stor passion för trädgård och formgivning. Här visar jag bilder från min trädgård och mitt hem, reportage från andra spännande trädgårdar och projekt jag arbetar med.

Kika gärna på mina projekt eller läs min blogg nedan för att få inspiration till din egen trädgård. Eventuella frågor svarar jag på i kommentarsfältet.


Arkiv