Välkommen till Almbacken Trädgårdsdesign. Jag heter Maria Dremo Sundström och är trädgårdsarkitekt. Min blogg handlar om min stora passion, trädgård. Här visar jag bilder från min trädgård och mitt hem, reportage från andra spännande trädgårdar och projekt jag arbetar med.
Arkiv
- juni 2026
- mars 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augusti 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augusti 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- mars 2010
Kategori
- Allium 7
- Altan 2
- Belysning 2
- Beskärning 2
- Corten 30
- Entrésida 4
- Entrésidan 3
- Glashus 2
- Hakonegräs 13
- Hema hos 5
- Hortensia 9
- Hundar 31
- Häckar 1
- Jul 18
- Keramik 2
- Krukor 109
- Kök 4
- Magnolia 4
- Månadsbilden 13
- Narcisser 29
- Norfolkterrier 19
- Norwichterrier 7
- Orangeri 74
- Projekt 7
- Träd 43
- Trädgårdsgångar 46
- Trädgårdssidan 171
- Tulpaner 17
- Vårlök 61
- Vårt hus 3
Fotokurs
Jag är ingen "kursmänniska" men efter att i flera år funderat på att gå en fotokurs, har jag nu gjort slag i saken. Jag går en grundkurs i digitalfotografering på Folkuniversitetet. Kursen omfattar fyra tillfällen à två timmar. Alldeles lagom för mig och mycket lärorikt. Mycket av det som lärs ut kan man läsa om i fotoböcker eller bruksanvisningen för all del men jag tycker att det är så mycket trevligare när någon berättar för mig och liksom gnuggar in allt om bländare, slutare, ISO, rörelse och annat smått o gott som är bra att kunna. Jag är i alla fall mycket nöjd.
Trädgården är täckt av ett, efter gårdagens snöande, ganska tjockt snötäcke. Inte alls välkommet av mig men jag tänker att det nog är bra för lökarna.
Jag njuter i alla fall av all små söta fåglar som hittar till vår trädgård där dom serveras lyxmat i forma av färdigskalade frön..
Trädgården är täckt av ett, efter gårdagens snöande, ganska tjockt snötäcke. Inte alls välkommet av mig men jag tänker att det nog är bra för lökarna.
Jag njuter i alla fall av all små söta fåglar som hittar till vår trädgård där dom serveras lyxmat i forma av färdigskalade frön..
Finfina skålar i present
Gissa om jag blev glad när jag häromkvällen fick jag dessa urfina och härligt tunga skålar av min kära väninna Helena (med mysiga bloggen Bolin of Sweden). Skålarna är gjorda i gjutjärn och köpta på Granit.
Nu vill jag ut och gräva.....
Ungefär vid den här tiden på året får jag ett riktigt sug efter att gräva.......nya rabatter då förstås. Jag läser trädgårdsböcker och planerar växtkombinationer och längtar efter våren. Just nu läser jag en helt underbar bok som jag har lånat av Katarina (med ljuvliga bloggen Katarinas trädgård), nämnligen Hemmelige Haver av Claus Dalby. Eftersom Claus är tokig i vårlökar, är många av bilderna tagna på våren vilket lett till att jag nu sitter här och ångrar mig att jag inte satte fler lökar i höstas........Jag kan varmt rekommendera boken med fantastiska bilder från sagolika trädgårdar.
Månadsbild januari
Inspirerad av andra bloggare tänkte jag nu också börja med månadsbilder. Jag förstår inte att jag inte har börjat med det tidigare, före/efter-fantast som jag är. Men å andra sidan så är ju januari en utmärkt månad att starta med.
Som alltid när jag visar "hela" trädgårdssidan, ser jag allt som jag vill göra och vill bara gå på om en massa ursäkter och förklaringar. Men, nu tänker jag istället att det ju blir spännande att följa. Här kommer i alla fall månadsbilden för januari.
Gissa om jag blev glad när jag i dagarna fick en liten "bloggaward". Awarden kommer från Mia, med fina bloggen Trädgårdstoken. Tusen tack!!!!
Som alltid när jag visar "hela" trädgårdssidan, ser jag allt som jag vill göra och vill bara gå på om en massa ursäkter och förklaringar. Men, nu tänker jag istället att det ju blir spännande att följa. Här kommer i alla fall månadsbilden för januari.
Gissa om jag blev glad när jag i dagarna fick en liten "bloggaward". Awarden kommer från Mia, med fina bloggen Trädgårdstoken. Tusen tack!!!!
Utflykt i vintertid
Nu är min mor och svärmor så trötta på bilderna av min juldukning (jag med för den delen) att jag till slut tog mig samman och bloggade lite igen. Känns lite som jag gått i vinteride men nu är det dags att vakna upp.
Förra helgen fyllde min man år och jag överraskade honom med en liten utflykt till nordvästra Skåne.
Barnen lämnades hos sin morbror och moster och vi for norrut. Efter lunch på mysigt fik utanför Båstad, åkte vi till Torekov och badade tångbad i det gamla Varmbadhuset. Underbart.
Sen bar det av till Arild där vi tog in på Rusthållaregården. I supertrevlig miljö smörjde vi sen kråset med en riktigt god middag följt av filmtittande på medhavda "paddan" i sängen. Jag älskar frukost och på Rusthållaregården vet man minsann hur en bra sådan ska vara. En dignande buffé där nästan allt var hembakat, hemgjort, ekologiskt och lokalt. Fantastiskt gott.
Arild är som många vet en riktig liten pärla. Jag fick ett nytt objektiv i julas (ett fast som ska användas till lite anan typ av fotografering) som jag inte är riktigt kompis med än....här kommer i alla fall några bilder från vår söndagspromenad.
Förra helgen fyllde min man år och jag överraskade honom med en liten utflykt till nordvästra Skåne.
Barnen lämnades hos sin morbror och moster och vi for norrut. Efter lunch på mysigt fik utanför Båstad, åkte vi till Torekov och badade tångbad i det gamla Varmbadhuset. Underbart.
| Torekov varmbadhus |
Arild är som många vet en riktig liten pärla. Jag fick ett nytt objektiv i julas (ett fast som ska användas till lite anan typ av fotografering) som jag inte är riktigt kompis med än....här kommer i alla fall några bilder från vår söndagspromenad.
| Vacker entré - inte minst på vintern |
| Mmmmmm murgröna på tråkig mur och klippt buxbom är snyggt!!! |
Min julduknining
God fortsättning på er!
Här några bilder på årets juldukning. När jag var liten fick alla barnbarn en jultallrik från Kunglig Dansk var 5:e år av farmor och farfar. Farmors tanke var nog att de skulle sitta på väggen men det är inte riktigt min stil...För att de ändå skulle komma till användning kom jag på att jag kunde köpa till ett antal och använda dem som silltallrikar. Färgen och lystern är fantastisk och till vitt, brunt och lite grönt känns det både modernt och fräscht. Mina danska hjortar belv pricken över i. Glasen är gamla goda Ruben, av Signe Persson Melin.
Här några bilder på årets juldukning. När jag var liten fick alla barnbarn en jultallrik från Kunglig Dansk var 5:e år av farmor och farfar. Farmors tanke var nog att de skulle sitta på väggen men det är inte riktigt min stil...För att de ändå skulle komma till användning kom jag på att jag kunde köpa till ett antal och använda dem som silltallrikar. Färgen och lystern är fantastisk och till vitt, brunt och lite grönt känns det både modernt och fräscht. Mina danska hjortar belv pricken över i. Glasen är gamla goda Ruben, av Signe Persson Melin.
GOD JUL
December brukar gå fort men i år har jag inte riktigt hängt med. December är en intensiv månad för alla men i vår familj har vi dessutom lyckats pricka in ett antal födelsedagar också som spär på tempot. Nu är det dock jul och jag är faktiskt nästan helt redo. En hel del fixifix i morgon också men helt ok. Vi firar jul hemma hos oss med hela familjen (både min och min mans sida). Så har vi gjort i många år nu och det är både mysigt och trevligt.
GOD JUL
Hej! Jag heter Maria Dremo Sundström och jag är trädgårdsarkitekt och inpiratör med stor passion för trädgård och formgivning. Här visar jag bilder från min trädgård och mitt hem, reportage från andra spännande trädgårdar och projekt jag arbetar med.
Kika gärna på mina projekt eller läs min blogg nedan för att få inspiration till din egen trädgård. Eventuella frågor svarar jag på i kommentarsfältet.
Arkiv
- juni 2026
- mars 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augusti 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augusti 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- mars 2010
- Allium
- Allrum
- Almbacken i media
- Bambuberså
- Blodormrot
- Buketter
- Corten
- Cortenellips
- Cortenstål
- Dukning
- Entrésidan
- Fanny
- Formklippt
- Fåglar
- Glashus
- Gräs
- Hakonegräs
- Hemma hos
- Hortenisa
- Hortensia
- Hostor
- Hundar
- hyacinter
- häck
- Höst
- Höstsilverax
- Idegransklot
- Idéträdgård
- Irisar
- Japanska lönnar
- Jul
- julros
- Julrosor
- Keramik
- Klematis
- Klätterhortensia
- Kopparlönn
- krokus
- Krokus
- Krokusar
- Krukor
- Kungsängsliljor
- Kärleksört
- Kök
- Körsbärsträd
- Lavendel
- Lökar
- Magnolia
- Majken
- Marktäckare
- Månadsbilden
- Månadskollage
- Narcisser
- Narcissus Thalia
- Norfolkterrier
- Norwichterrier
- Orangeri
- Penséer
- Planteringshål i trädäck
- Plantskolor
- Porslin o glas
- Projekt
- Pumpor
- På promenad
- Påsk
- Recept
- Scharlakansek
- Silverpäron
- Snödroppar
- Snöklockor
- Sofiero
- Stäppsalvia
- Träd
- Trädgård
- Trädgårdsgångar
- Trädgårdsrundan i Skåne
- Trädgårdssidan
- trädgårdssidan
- Trädgårdssidsan
- Trädäcket
- Trägårdssidsan
- Tulpaner
- Tulpaner i kruka
- Ullungrönn
- Under körsbärsträdet
- Uppdrag
- Utflykt Skåne
- Vackra trädgårdar
- Vackra växter
- Vardagsrum
- Vinter
- Vintergrönt
- Växhus
- Växthus
- Växthusbygge
- vår
- Vår trädgård
- Vårlökar
- Vårlökar i kruka
- Vårt hus