Välkommen till Almbacken Trädgårdsdesign. Jag heter Maria Dremo Sundström och är trädgårdsarkitekt. Min blogg handlar om min stora passion, trädgård. Här visar jag bilder från min trädgård och mitt hem, reportage från andra spännande trädgårdar och projekt jag arbetar med.
Arkiv
- juni 2026
- mars 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augusti 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augusti 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- mars 2010
Kategori
- Allium 7
- Altan 2
- Belysning 2
- Beskärning 2
- Corten 30
- Entrésida 4
- Entrésidan 3
- Glashus 2
- Hakonegräs 13
- Hema hos 5
- Hortensia 9
- Hundar 31
- Häckar 1
- Jul 18
- Keramik 2
- Krukor 109
- Kök 4
- Magnolia 4
- Månadsbilden 13
- Narcisser 29
- Norfolkterrier 19
- Norwichterrier 7
- Orangeri 74
- Projekt 7
- Träd 43
- Trädgårdsgångar 46
- Trädgårdssidan 171
- Tulpaner 17
- Vårlök 61
- Vårt hus 3
Höstfärger är vackert
Mer höstlikt än så här blir det inte. Vi tänder ljus, eldar brasa och äter äppelkaka så det sprutar ur öronen. Man får göra det bästa av situationen helt enkelt.
Så närmar sig också Alla helgona som föregås av spektakulära godisbomben Halloween. Härhemma diskuteras nu om man verkligen måste vänta till måndag för att gå "bus eller godis". Inte för att jag är jättestor på Halloween men om det nu ska firas så ska de i alla fall vara på rätt dag.
Nu ska vi ta oss en sväng in till staden, strosa lite och fylla på vantförrådet.
Önskar er en riktigt skön helg!
Så närmar sig också Alla helgona som föregås av spektakulära godisbomben Halloween. Härhemma diskuteras nu om man verkligen måste vänta till måndag för att gå "bus eller godis". Inte för att jag är jättestor på Halloween men om det nu ska firas så ska de i alla fall vara på rätt dag.
Nu ska vi ta oss en sväng in till staden, strosa lite och fylla på vantförrådet.
Önskar er en riktigt skön helg!
Var tog den lilla Carmencitan vägen?
Ibland blir allt bara så bra. Som när jag ställde frågan här på bloggen om det fanns någon som var intresserad av vår Carmencitarönn. Och tänk, det fanns det. Det visade sig att Hanna (med supertrevliga och mysiga bloggen "I Tages Trädgård"), hade tänkte sätta ett litet träd i sin planerade rabatt och varför då inte en liten Carmencitarönn. Gissa om jag blev glad. Igår kom således Hanna med familj (bl a gulliga, gulliga Tage) och hämtade trädet. Vi hade såklart hur mycket som helst att prata om och jag ser fram emot ett besök i Hannas trädgård till våren. Måste ju titta till lilla trädet också.
Nu har vi istället planterat en Ullungrönn som är ett större träd och med åren kommer att ta lite mer plats än Carmencitan, vilket jag tycker krävs i vår trädgård.
Nu har vi istället planterat en Ullungrönn som är ett större träd och med åren kommer att ta lite mer plats än Carmencitan, vilket jag tycker krävs i vår trädgård.
Sex i rad - igen
För två år sedan planterade vi 6 st klotrobinior på framsidan. I våras visade det sig att en av dem hade en skada på stammen som det gick röta i. Den blev då utbytt. Lite senare var det ytterligare ett träd som mådde dåligt. Där var det ympningen som inte hade läkte och kronan dog. Hela sommaren har vi haft ett hål i rabatten men nu äntligen har vi sex träd i rad igen.
Trädfrågan avgjord
Nu har vi änligen bestämt oss angående carmencitarönnens vara eller inte vara. Som jag nämnt tidgare har jag inte tyckt att den lilla skira rönnen gjorde sig i vår frodiga trädgård med stort körsbär, enorm pil och stor magnolia. Att vår trädgård dessutom är omgiven av stora gamla träd gjorde inte heller saken bättre för lilla rönnen med de otroligt vackra men näpna bladen. En carmencitarönn ska inte ha så stor komkurrens helt enkelt. I helgen slog vi därför till på en ullungrönn, som jag faktiskt velat ha hela tiden men först valde bort på grund av att de blir så mycket större än en carmencita. Nåväl, den tiden den sorgen tänker jag nu. Jag tror att ullungen gör sig bättre i vår trädgård och jag tycker att de är sååå fantastiskt vackra.
Nu tycker jag att det är lite jobbigt med carmencitan som faktiskt är ett mycket vackert litet träd som skulle vara en riktig pärla på rätt plats. Vi planterade vårt träd för 1 1/2 år sedan och det hade då redan flera år på nacken. Någon som är intressead av en liten rönn????
På bilden ses carmencitan till vänster och nyinköpta ullungen till höger.
I år fick tyvärr carmencitan inte så vacker höstskrud men förra året såg den ut så här:
Nu tycker jag att det är lite jobbigt med carmencitan som faktiskt är ett mycket vackert litet träd som skulle vara en riktig pärla på rätt plats. Vi planterade vårt träd för 1 1/2 år sedan och det hade då redan flera år på nacken. Någon som är intressead av en liten rönn????
På bilden ses carmencitan till vänster och nyinköpta ullungen till höger.
I år fick tyvärr carmencitan inte så vacker höstskrud men förra året såg den ut så här:
Sommarblommor i oktober
Det är oktober månad och i min trädgård blommar (om än inte ymnigt) lavendel, stäppsalvia och daggkåpa. Det är vackert!
Vi har i dagarna tre ägnat oss åt en "total makeover" av vår 10-årings rum. Det började med att han önskade sig en fåtölj till sitt rum......det innebar att allt fick göras om och helt enkelt är det inte att få plats med allt i ett inte alltför stort rum. Jag hade hoppats att vi skulle bli helt klara men tyvärr. Allt tar längre tid än man tror. Bilder kommer senare.
Vi har i dagarna tre ägnat oss åt en "total makeover" av vår 10-årings rum. Det började med att han önskade sig en fåtölj till sitt rum......det innebar att allt fick göras om och helt enkelt är det inte att få plats med allt i ett inte alltför stort rum. Jag hade hoppats att vi skulle bli helt klara men tyvärr. Allt tar längre tid än man tror. Bilder kommer senare.
Hortensior i brun keramikskål
Kunde inte motstå denna ljuvliga bukett hortensior idag. Så här ser de ut när de är som vackrast tycker jag....lite smutsiga i färgerna. Den bruna keramikskålen köpte jag hos Thomas Drejare, Atlejé Brännorna, i somras.
Vädret är helt underbart nu. När det är fint väder på sommaren kan jag nästan känna mig lite stressad "det gäller att passa på" att antingen åka till stranden eller i alla fall göra någon utflykt. Missförstå mig inte, jag älskar stranden men det är minsann en hel del jobb innan familjen är iväg med alla grejor och matsäck (som gillas av alla och ska räcka hela dagen). Blir det då mulet rätt som det är, är min besvikelse stor. Varma soliga dagar på hösten däremot kan jag verkligen njuta av utan stress och press.
Vädret är helt underbart nu. När det är fint väder på sommaren kan jag nästan känna mig lite stressad "det gäller att passa på" att antingen åka till stranden eller i alla fall göra någon utflykt. Missförstå mig inte, jag älskar stranden men det är minsann en hel del jobb innan familjen är iväg med alla grejor och matsäck (som gillas av alla och ska räcka hela dagen). Blir det då mulet rätt som det är, är min besvikelse stor. Varma soliga dagar på hösten däremot kan jag verkligen njuta av utan stress och press.
Underbart är kort
Oj, så fort helgen har gått. Lite trädgårdspyssel i ljuvligt väder har jag till min stora lycka hunnit med. Det har planterats krokusar, grävt ut lite mer av rabatten under magnolinan vilket går nu när "högen" är borta. Har också grävt upp några sjuka buxbomsklot och ersatt med berberis Nana....något jag nu ångrar då jag inte förrän det var försent insåg att de får gula blommor i maj......det vill jag inte ha...
Jag tror att jag har nämnt att jag funderar på att byta ut min carmencitarönn. Tyvärr försvinner det skira trädet i vår trädgård som är omgiven av stora frodiga träd. Jag funderar starkt på en ullungrönn men är rädd att den ska bli för stor. I helgen har jag och maken i alla fall reserverat ett träd på en plantskola. Nu funderar jag så att det knakar.
I helgen kom min moster med de finaste små fåglar som en kollega till henne gör. Jag köpte nio stycken direkt.....måttlighet är inte direkt mitt måtto....
Hösten smyger sig på och bersån ser allt lite bedagad ut..
Beviset för för att "högen" var borta.....nu finns en ny, om än liten, hög. Jag har nämnligen grävt ur hela rabatten under magnolian och fyllt på med fler vita vincor.
Jag tror att jag har nämnt att jag funderar på att byta ut min carmencitarönn. Tyvärr försvinner det skira trädet i vår trädgård som är omgiven av stora frodiga träd. Jag funderar starkt på en ullungrönn men är rädd att den ska bli för stor. I helgen har jag och maken i alla fall reserverat ett träd på en plantskola. Nu funderar jag så att det knakar.
I helgen kom min moster med de finaste små fåglar som en kollega till henne gör. Jag köpte nio stycken direkt.....måttlighet är inte direkt mitt måtto....
Hösten smyger sig på och bersån ser allt lite bedagad ut..
Beviset för för att "högen" var borta.....nu finns en ny, om än liten, hög. Jag har nämnligen grävt ur hela rabatten under magnolian och fyllt på med fler vita vincor.
Hej! Jag heter Maria Dremo Sundström och jag är trädgårdsarkitekt och inpiratör med stor passion för trädgård och formgivning. Här visar jag bilder från min trädgård och mitt hem, reportage från andra spännande trädgårdar och projekt jag arbetar med.
Kika gärna på mina projekt eller läs min blogg nedan för att få inspiration till din egen trädgård. Eventuella frågor svarar jag på i kommentarsfältet.
Arkiv
- juni 2026
- mars 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augusti 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augusti 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- mars 2010
- Allium
- Allrum
- Almbacken i media
- Bambuberså
- Blodormrot
- Buketter
- Corten
- Cortenellips
- Cortenstål
- Dukning
- Entrésidan
- Fanny
- Formklippt
- Fåglar
- Glashus
- Gräs
- Hakonegräs
- Hemma hos
- Hortenisa
- Hortensia
- Hostor
- Hundar
- hyacinter
- häck
- Höst
- Höstsilverax
- Idegransklot
- Idéträdgård
- Irisar
- Japanska lönnar
- Jul
- julros
- Julrosor
- Keramik
- Klematis
- Klätterhortensia
- Kopparlönn
- krokus
- Krokus
- Krokusar
- Krukor
- Kungsängsliljor
- Kärleksört
- Kök
- Körsbärsträd
- Lavendel
- Lökar
- Magnolia
- Majken
- Marktäckare
- Månadsbilden
- Månadskollage
- Narcisser
- Narcissus Thalia
- Norfolkterrier
- Norwichterrier
- Orangeri
- Penséer
- Planteringshål i trädäck
- Plantskolor
- Porslin o glas
- Projekt
- Pumpor
- På promenad
- Påsk
- Recept
- Scharlakansek
- Silverpäron
- Snödroppar
- Snöklockor
- Sofiero
- Stäppsalvia
- Träd
- Trädgård
- Trädgårdsgångar
- Trädgårdsrundan i Skåne
- Trädgårdssidan
- trädgårdssidan
- Trädgårdssidsan
- Trädäcket
- Trägårdssidsan
- Tulpaner
- Tulpaner i kruka
- Ullungrönn
- Under körsbärsträdet
- Uppdrag
- Utflykt Skåne
- Vackra trädgårdar
- Vackra växter
- Vardagsrum
- Vinter
- Vintergrönt
- Växhus
- Växthus
- Växthusbygge
- vår
- Vår trädgård
- Vårlökar
- Vårlökar i kruka
- Vårt hus