Välkommen till Almbacken Trädgårdsdesign. Jag heter Maria Dremo Sundström och är trädgårdsarkitekt. Min blogg handlar om min stora passion, trädgård. Här visar jag bilder från min trädgård och mitt hem, reportage från andra spännande trädgårdar och projekt jag arbetar med.
Arkiv
- juni 2026
- mars 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augusti 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augusti 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- mars 2010
Kategori
- Allium 7
- Altan 2
- Belysning 2
- Beskärning 2
- Corten 30
- Entrésida 4
- Entrésidan 3
- Glashus 2
- Hakonegräs 13
- Hema hos 5
- Hortensia 9
- Hundar 31
- Häckar 1
- Jul 18
- Keramik 2
- Krukor 109
- Kök 4
- Magnolia 4
- Månadsbilden 13
- Narcisser 29
- Norfolkterrier 19
- Norwichterrier 7
- Orangeri 74
- Projekt 7
- Träd 43
- Trädgårdsgångar 46
- Trädgårdssidan 171
- Tulpaner 17
- Vårlök 61
- Vårt hus 3
Så var det körsbärsträdets tur....
.......att knocka alla med sin skönhet. Just nu blommar alltså både magnolian och körsbärsträdet - helt underbart.
Att jag går på non stop här hemma om hur vackert allting är blev uppenbart igår när 10-årige sonen säger -"Mamma, titta så vacker magnolian är i skymningen, den riktigt lyser". Mammas förhoppningar om en potentiell trädgårdsälskare tändes direkt och hon blev såklart mycket varm i hjärteroten.
Här några bilder på ljuvliga körsbärsträdet. Jag vill att ni tänker bort komposterna för de ska flyttas inom kort till annan, mycket bättre plats.
Att jag går på non stop här hemma om hur vackert allting är blev uppenbart igår när 10-årige sonen säger -"Mamma, titta så vacker magnolian är i skymningen, den riktigt lyser". Mammas förhoppningar om en potentiell trädgårdsälskare tändes direkt och hon blev såklart mycket varm i hjärteroten.
Här några bilder på ljuvliga körsbärsträdet. Jag vill att ni tänker bort komposterna för de ska flyttas inom kort till annan, mycket bättre plats.
Charmig plantshop - Ulriksdals Trädgård i Kivik
Om du har vägarna förbi Kivik, kan jag verkligen rekommendera ett besök på Ulriksdals trädgård. När vi var där i helgen var trädgården endast öppen för julrosvisningar. Tyvärr missade vi just en och ville inte vänta in nästa. Vi besökte i alla fall den jättecharmiga plantskolan som bara den är värd ett besök. Otroligt mysigt ställe i härlig miljö.
Favoriten just nu - magnolian
Eftersom jag är fullständigt betagen av vår magnolia just nu så fortsätter jag att prångla på er bilder på densamma. Idag var den som allra vackrast. På morgonen stora stora knoppar som sedan vecklade ut sig under eftermiddagen. Skönheten är svår att förmedla på bild och allra vackrast är den nog när det skymmer och blommorna blir nästan självlysande.
Den översta bilden har jag tagit från vår trädgårdsingång. Där kommer man direkt upp på trädäcket som sen svänger runt huset.
Vilken påsk vi har haft! Rena rama sommarvärmen. Vi har umgåtts mycket med släkt och vänner, hunnit med en sväng på konstrunda och bara njutit och slappat i trädgården. Jag är helnöjd!
Den översta bilden har jag tagit från vår trädgårdsingång. Där kommer man direkt upp på trädäcket som sen svänger runt huset.
Vilken påsk vi har haft! Rena rama sommarvärmen. Vi har umgåtts mycket med släkt och vänner, hunnit med en sväng på konstrunda och bara njutit och slappat i trädgården. Jag är helnöjd!
Nu har jag väntat länge...
.....på mina snöklockor. Tyvärr satte jag dem på fel ställe....de kommer inte alls till sin rätt bland daggkåporna som kommit jättelångt. Det blir flytt när de är färdigblommade. Idag har jag verkligen bara varit i min trädgård utan att jobba i den. Började med frukost ute i en solstol och sen blev det fika och sen lunch och sen fika igen. Däremellan plockande, lite matförberedelser för morgondagen och en lång promenad. Jag glömde....vi satte också upp studsmattan, så lite jobb var det allt.
Vill också passa på att önska er alla en riktigt GLAD PÅSK. Vi ska har en stor påsklunch i morgon och jag är så lycklig över att vi kommer att kunna sitta ute. Så härligt! På söndag bär det traditionsenligt av österut, min absoluta favoritdel av Skåne. Vi ska hälsa på goda vänner och åka en sväng på konstrunda. Vem vet, vi kanske besöker någon vi inte varit hos förut.
Vill också passa på att önska er alla en riktigt GLAD PÅSK. Vi ska har en stor påsklunch i morgon och jag är så lycklig över att vi kommer att kunna sitta ute. Så härligt! På söndag bär det traditionsenligt av österut, min absoluta favoritdel av Skåne. Vi ska hälsa på goda vänner och åka en sväng på konstrunda. Vem vet, vi kanske besöker någon vi inte varit hos förut.
Magnolian är på gång - ett morgonfoto
Nu är verkligen magnolian på gång och den är fantastisk. Fotot tog jag nu på morgonen från vardagsrumsfönstret.
På bilden syns också de två spireor vi flyttade från muren. Nu ser det lite lustigt ut men under magnolian och buskarna (som ska klippas som klot) kommer det att vara planteringar. Problemet är att jag inte riktigt kan bestämma mig för vad. Jag har funderat på röd sockblomma under magnolian men det måste vara något som är lägre kring buskarna. Det är rakt i söder så det måste vara något som gillar sol. Kanske att jag bara kör på med timjan...
Så härligt det ska bli med lite påsk och vi är ju lovade ett fantastiskt vårväder. Vi ska ha stor påsklunch hos oss på lördag med goa släkten på min mammas sida. Jag är i full gång med förberedelser.
På bilden syns också de två spireor vi flyttade från muren. Nu ser det lite lustigt ut men under magnolian och buskarna (som ska klippas som klot) kommer det att vara planteringar. Problemet är att jag inte riktigt kan bestämma mig för vad. Jag har funderat på röd sockblomma under magnolian men det måste vara något som är lägre kring buskarna. Det är rakt i söder så det måste vara något som gillar sol. Kanske att jag bara kör på med timjan...
Så härligt det ska bli med lite påsk och vi är ju lovade ett fantastiskt vårväder. Vi ska ha stor påsklunch hos oss på lördag med goa släkten på min mammas sida. Jag är i full gång med förberedelser.
Hej! Jag heter Maria Dremo Sundström och jag är trädgårdsarkitekt och inpiratör med stor passion för trädgård och formgivning. Här visar jag bilder från min trädgård och mitt hem, reportage från andra spännande trädgårdar och projekt jag arbetar med.
Kika gärna på mina projekt eller läs min blogg nedan för att få inspiration till din egen trädgård. Eventuella frågor svarar jag på i kommentarsfältet.
Arkiv
- juni 2026
- mars 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augusti 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augusti 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- mars 2010
- Allium
- Allrum
- Almbacken i media
- Bambuberså
- Blodormrot
- Buketter
- Corten
- Cortenellips
- Cortenstål
- Dukning
- Entrésidan
- Fanny
- Formklippt
- Fåglar
- Glashus
- Gräs
- Hakonegräs
- Hemma hos
- Hortenisa
- Hortensia
- Hostor
- Hundar
- hyacinter
- häck
- Höst
- Höstsilverax
- Idegransklot
- Idéträdgård
- Irisar
- Japanska lönnar
- Jul
- julros
- Julrosor
- Keramik
- Klematis
- Klätterhortensia
- Kopparlönn
- krokus
- Krokus
- Krokusar
- Krukor
- Kungsängsliljor
- Kärleksört
- Kök
- Körsbärsträd
- Lavendel
- Lökar
- Magnolia
- Majken
- Marktäckare
- Månadsbilden
- Månadskollage
- Narcisser
- Narcissus Thalia
- Norfolkterrier
- Norwichterrier
- Orangeri
- Penséer
- Planteringshål i trädäck
- Plantskolor
- Porslin o glas
- Projekt
- Pumpor
- På promenad
- Påsk
- Recept
- Scharlakansek
- Silverpäron
- Snödroppar
- Snöklockor
- Sofiero
- Stäppsalvia
- Träd
- Trädgård
- Trädgårdsgångar
- Trädgårdsrundan i Skåne
- Trädgårdssidan
- trädgårdssidan
- Trädgårdssidsan
- Trädäcket
- Trägårdssidsan
- Tulpaner
- Tulpaner i kruka
- Ullungrönn
- Under körsbärsträdet
- Uppdrag
- Utflykt Skåne
- Vackra trädgårdar
- Vackra växter
- Vardagsrum
- Vinter
- Vintergrönt
- Växhus
- Växthus
- Växthusbygge
- vår
- Vår trädgård
- Vårlökar
- Vårlökar i kruka
- Vårt hus