Välkommen till Almbacken Trädgårdsdesign. Jag heter Maria Dremo Sundström och är trädgårdsarkitekt. Min blogg handlar om min stora passion, trädgård. Här visar jag bilder från min trädgård och mitt hem, reportage från andra spännande trädgårdar och projekt jag arbetar med.
Arkiv
- juni 2026
- mars 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augusti 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augusti 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- mars 2010
Kategori
- Allium 7
- Altan 2
- Belysning 2
- Beskärning 2
- Corten 30
- Entrésida 4
- Entrésidan 3
- Glashus 2
- Hakonegräs 13
- Hema hos 5
- Hortensia 9
- Hundar 31
- Häckar 1
- Jul 18
- Keramik 2
- Krukor 109
- Kök 4
- Magnolia 4
- Månadsbilden 13
- Narcisser 29
- Norfolkterrier 19
- Norwichterrier 7
- Orangeri 74
- Projekt 7
- Träd 43
- Trädgårdsgångar 46
- Trädgårdssidan 171
- Tulpaner 17
- Vårlök 61
- Vårt hus 3
God Jul kära bloggvänner och bloggläsare
Nu är snart alla paketen inslagna, huset städat, snön skottad, barnen badade, jansson lagad, nya lussekatter bakade, deg satt till hasselnötsbrödet, ved inburen och pepparkakor bakade (barnen gjorde var sin plåt och var nöjda sen....). Det är mysigt med lillejulaafton. Nu ska jag, tillsammans med maken, dricka portvin och äta pepparkakor med stilton.....mmmmmm.
Domherrar i ris och 4:e advent
Så tänder vi det 4:e ljuset och det har kommit fram lite mer pynt. Jag har alltid ett gran- eller tallris med mina små domherrar på skåpen bakom matbordet. I går var lilla skålen med polkagrisar full men nu ser jag att att skålen nästan är tom.....vem kan det vara?
I dag ska vi fara och hämta ved hos mina förädrar och sen hoppas jag vi hinner göra lite julgodis och sätta en pepparkaksdeg. Jag, liksom många av er, lyssnar hela tiden på Sara Dawn Finers julskiva, underbar!!
Önskar er en riktigt skön adventssöndag!
I dag ska vi fara och hämta ved hos mina förädrar och sen hoppas jag vi hinner göra lite julgodis och sätta en pepparkaksdeg. Jag, liksom många av er, lyssnar hela tiden på Sara Dawn Finers julskiva, underbar!!
Önskar er en riktigt skön adventssöndag!
Det är så vackert.....
......i vår trädgård. Alldeles vitt och mjukt.
Idag har vi ägnat oss åt städning men har också varit ute en sväng och tittat på en eftermiddagsfilm. Mysigt! Nu ska vi ta in granen. Det är bara att skruva upp julmusiken och värma vår ny favorit, Varmt och Kallt, äppelvin från Kivik. Varken jag eller min make är speciellt förtjusta i "köpeglögg" eftersom det är alldeles för sött för vår smak. Men den nya favoriten från Kivik är helt ok och tål att drickas stup i ett.
Idag har vi ägnat oss åt städning men har också varit ute en sväng och tittat på en eftermiddagsfilm. Mysigt! Nu ska vi ta in granen. Det är bara att skruva upp julmusiken och värma vår ny favorit, Varmt och Kallt, äppelvin från Kivik. Varken jag eller min make är speciellt förtjusta i "köpeglögg" eftersom det är alldeles för sött för vår smak. Men den nya favoriten från Kivik är helt ok och tål att drickas stup i ett.
Åh, så tradigt......
Jag hinner tyvärr varken att blogga eller kika in på era sidor i dessa dagar men jag återkommer. Förutom jul är det ju en massa födelsedagar i vår familj just nu. I dag är det lill-kusinen och min bror som fyller och i morgon fyller vår lille kille 10 år.....
Godaste röran till pepparkakorna......
.........gör jag av kallrökt lax, créme fraiche och wasabi. Kan det verkligen vara gott? Jaaaaaa, det är supersmarrigt till pepparkakor.
Laxröra till pepparkakor:
Kallrökt lax
Créme fraiche
Wasabi pasta
1) Hacka laxen i mindre bitar
2) Blande i créme fraiche så att det binder
3) Blanda i wasabi efter tycke. Jag tar så att det blir lite sting i det utan att wasabin tar över.
Klassisk stilton är aldrig fel så klart och de godaste "köpekakorna" är utan konkurrens Nyåkers pepparkakor. Sen jag började köpa dem har jag faktiskt lagt ner det egna pepparkaksbaket......
Laxröra till pepparkakor:
Kallrökt lax
Créme fraiche
Wasabi pasta
1) Hacka laxen i mindre bitar
2) Blande i créme fraiche så att det binder
3) Blanda i wasabi efter tycke. Jag tar så att det blir lite sting i det utan att wasabin tar över.
Klassisk stilton är aldrig fel så klart och de godaste "köpekakorna" är utan konkurrens Nyåkers pepparkakor. Sen jag började köpa dem har jag faktiskt lagt ner det egna pepparkaksbaket......
Lussekatter och gran......
....kan bockas av på listan. Hela familjen älskar lussekatter och jag brukar göra flera satser varje år. Årets första bakades idag, senare än vanligt. Jag vet inte vad som händer med tiden . Det har gått så fort.
Idag inhandlades också granen. Några danska trendgranar hade dom inte hört talas om och trodde inte heller att de hade fått sålt så många om de nu hade haft heller.......nä, ska det vara en sådan får man nog fixa själv. Det blev som det brukar bli....en kungsgran i Disneymodell...och det brukar bli så bra så.
Tyvärr hade dom inga tallgrenar som jag brukar sätta in vid denna tiden. Hmmmmm, vet inte riktigt var jag ska bege mig för att få tag i det.
Annars har vi förberett för 10-års kalas i morgon. Liten gosse har blivit ganska stor. Tycker att man bör firas lite extra när man fyller jämt och så är det ju faktiskt.
Önskar er en riktigt skön 3:e advent.
Idag inhandlades också granen. Några danska trendgranar hade dom inte hört talas om och trodde inte heller att de hade fått sålt så många om de nu hade haft heller.......nä, ska det vara en sådan får man nog fixa själv. Det blev som det brukar bli....en kungsgran i Disneymodell...och det brukar bli så bra så.
Tyvärr hade dom inga tallgrenar som jag brukar sätta in vid denna tiden. Hmmmmm, vet inte riktigt var jag ska bege mig för att få tag i det.
Annars har vi förberett för 10-års kalas i morgon. Liten gosse har blivit ganska stor. Tycker att man bör firas lite extra när man fyller jämt och så är det ju faktiskt.
Önskar er en riktigt skön 3:e advent.
Hej! Jag heter Maria Dremo Sundström och jag är trädgårdsarkitekt och inpiratör med stor passion för trädgård och formgivning. Här visar jag bilder från min trädgård och mitt hem, reportage från andra spännande trädgårdar och projekt jag arbetar med.
Kika gärna på mina projekt eller läs min blogg nedan för att få inspiration till din egen trädgård. Eventuella frågor svarar jag på i kommentarsfältet.
Arkiv
- juni 2026
- mars 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augusti 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augusti 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- mars 2010
- Allium
- Allrum
- Almbacken i media
- Bambuberså
- Blodormrot
- Buketter
- Corten
- Cortenellips
- Cortenstål
- Dukning
- Entrésidan
- Fanny
- Formklippt
- Fåglar
- Glashus
- Gräs
- Hakonegräs
- Hemma hos
- Hortenisa
- Hortensia
- Hostor
- Hundar
- hyacinter
- häck
- Höst
- Höstsilverax
- Idegransklot
- Idéträdgård
- Irisar
- Japanska lönnar
- Jul
- julros
- Julrosor
- Keramik
- Klematis
- Klätterhortensia
- Kopparlönn
- krokus
- Krokus
- Krokusar
- Krukor
- Kungsängsliljor
- Kärleksört
- Kök
- Körsbärsträd
- Lavendel
- Lökar
- Magnolia
- Majken
- Marktäckare
- Månadsbilden
- Månadskollage
- Narcisser
- Narcissus Thalia
- Norfolkterrier
- Norwichterrier
- Orangeri
- Penséer
- Planteringshål i trädäck
- Plantskolor
- Porslin o glas
- Projekt
- Pumpor
- På promenad
- Påsk
- Recept
- Scharlakansek
- Silverpäron
- Snödroppar
- Snöklockor
- Sofiero
- Stäppsalvia
- Träd
- Trädgård
- Trädgårdsgångar
- Trädgårdsrundan i Skåne
- Trädgårdssidan
- trädgårdssidan
- Trädgårdssidsan
- Trädäcket
- Trägårdssidsan
- Tulpaner
- Tulpaner i kruka
- Ullungrönn
- Under körsbärsträdet
- Uppdrag
- Utflykt Skåne
- Vackra trädgårdar
- Vackra växter
- Vardagsrum
- Vinter
- Vintergrönt
- Växhus
- Växthus
- Växthusbygge
- vår
- Vår trädgård
- Vårlökar
- Vårlökar i kruka
- Vårt hus